Begeleiding groep

 

Hoe vraag je een pgb aan?

De zorg in Nederland zit ingewikkeld in elkaar. Er zijn 4 zorgwetten waaruit je een pgb kunt krijgen. Voor elke wet moet je bij een andere instantie zijn.

We leggen je stap voor stap uit hoe je een persoonsgebonden budget (pgb) aanvraagt bij de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor.

Wie regelt wat?

  • De gemeente regelt het pgb via de Jeugdwet.
  • De gemeente regelt het pgb via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • De zorgverzekeraar regelt het pgb via de Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • Het zorgkantoor regelt het pgb via de Wet langdurige zorg (Wlz).

Gemeente, zorgverzekeraar en zorgkantoor worden ook wel de ‘loketten’ genoemd.

Elk loket heeft eigen regels. Daarom leggen we per loket uit welke stappen je moet zetten om een pgb aan te vragen. Deze informatie vind je in het menu ‘hoe vraag je een pgb aan?’

Vragen over jouw situatie?

Heb je persoonlijk advies nodig over het persoonsgebonden budget in jouw situatie? Belons

 

Bron: per Saldo

Hoe vraag je een PGB aan.

 

Hoe vraag je een pgb aan?

 

 

De zorg in Nederland zit ingewikkeld in elkaar. Er zijn 4 zorgwetten waaruit je een pgb kunt krijgen. Voor elke wet moet je bij een andere instantie zijn.

We leggen je stap voor stap uit hoe je een persoonsgebonden budget (pgb) aanvraagt bij de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor.

Wie regelt wat?

  • De gemeente regelt het pgb via de Jeugdwet.
  • De gemeente regelt het pgb via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
  • De zorgverzekeraar regelt het pgb via de Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • Het zorgkantoor regelt het pgb via de Wet langdurige zorg (Wlz).

Gemeente, zorgverzekeraar en zorgkantoor worden ook wel de ‘loketten’ genoemd.

Elk loket heeft eigen regels. Daarom leggen we per loket uit welke stappen je moet zetten om een pgb aan te vragen. Deze informatie vind je in het menu ‘hoe vraag je een pgb aan?’

Vragen over jouw situatie?

Heb je persoonlijk advies nodig over het persoonsgebonden budget in jouw situatie? Bel ons.

 

Je krijgt een PGB: wat nu..?

 

Je krijgt een pgb: wat nu?

Je hebt een pgb gekregen. Nu kun je zorgverleners gaan zoeken en afspraken met hen maken over hun taken.

Deze inhoud is beschikbaar wanneer de cookies geaccepteerd zijn.

Wijzig cookie-instellingen
Je krijgt een pgb, wat moet je nu doen?

In het menu ‘je krijgt een pgb: wat nu?’ vind je meer informatie over:

  • Wie mag je inhuren?
  • Waar vind je goede en betrouwbare zorgverleners?
  • Wat voor afspraken moet je samen maken, en hoe leg je die vast?
  • Wat mag je je zorgverleners betalen?

Deze vragen zijn belangrijk als je voor het eerst zorg gaat inkopen met een pgb. Of als je nieuwe zorgverleners nodig hebt.

Op de pagina Werken met een pgb lees je alles over de dagelijkse gang van zaken als je een pgb hebt. Denk aan betalingen regelen en de administratie bijhouden.

Vragen over jouw situatie?

Heb je persoonlijk advies nodig over het persoonsgebonden budget in jouw situatie? Bel ons.

 

Bron: per Saldo

Werken met een PGB

Werken met een pgb

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn om met een pgb te werken. In het menu ‘werken met een pgb’ vind je informatie die je daarbij kan helpen.

De zorg en het contact met je zorgverleners horen bij je dagelijks leven. Net als de pgb-administratie. Je wilt natuurlijk niet dat de zorg en alles eromheen al je energie opslokt. Daarom is het belangrijk dat dit soepel verloopt.

Je krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe betaal je je zorgverleners uit?
  • Wat komt er allemaal kijken bij de pgb-administratie?
  • Wat is het PGB Portaal en voor wie is het?
  • Aan wie moet je wijzigingen doorgeven?
  • Wat kun je doen als de zorg niet goed loopt?
  • Wanneer ben je opdrachtgever en wanneer werkgever?
  • Aan welke afspraken volgens de wet moet je je houden?
  • Waar kun je terecht als je meer wilt weten over een onderwerp?

Op de pagina Je krijgt een pgb: wat nu? lees je wat je moet doen als je voor het eerst zorg gaat inkopen met een pgb.

Vragen over jouw situatie?

Heb je persoonlijk advies nodig over het persoonsgebonden budget in jouw situatie? Bel ons.

 

Bron: per Saldo

Juridische ondersteuning

 

Juridische ondersteuning

Ben je het niet eens met een besluit over je persoonsgebonden budget (pgb)? Dan kun je bezwaar maken tegen dit besluit of een klacht indienen. Kom je daar zelf niet uit dan kunnen wij je juridisch ondersteunen. Kun je een beroep doen op onze afdeling juridische zaken voor ondersteuning in juridische procedures.

 

Wanneer onze juridisch medewerkers oordelen dat een juridische procedure zinvol is, ondersteunt de afdeling jou bij bezwaarprocedures en klachtenprocedures.
Bij juridisch complexe of principiële vragen kan de afdeling juridische zaken, in overleg met jou, besluiten om het dossier door te sturen naar het advocatenkantoor waarmee we samenwerken. De advocaten nemen dan het bezwaar of de klacht van je over. Daaraan zijn voor jou geen extra kosten verbonden.

Wat valt er onder juridische ondersteuning?

  • Beoordeling van de haalbaarheid van je bezwaarprocedure met betrekking tot het pgb in de Wet langdurige zorg (Wlz), Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet.
  • Ondersteuning bij het doorlopen van de bezwaarschriftprocedure.
  • Hulp bij het opstellen van een klacht voor de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) over het pgb in de Zorgverzekeringswet (Zvw).
  • Het onderzoeken van de haalbaarheid van een beroepsprocedure bij de rechtbank.

Let op: Ondersteuning in beroepsprocedures bij de rechtbank valt niet onder de juridische ondersteuning.

Kosten juridische ondersteuning

Kun je bij ons juridische ondersteuning krijgen.

  • Heb je juridische ondersteuning van een advocaat nodig? Dan betaal je een urgentiebedrag van € 134.-. Dit bedrag is gelijk aan de laagste eigen bijdrage voor gesubsidieerde rechtsbijstand.
  • Wanneer je binnen 1 kalenderjaar in bezwaar wilt gaan voor meerdere zaken (bijvoorbeeld voor 2 of meer budgethouders in je gezin), kun je voor meerdere zaken juridische ondersteuning krijgen van onze juridische afdeling. Als de juridische afdeling een tweede of derde zaak doorzet naar de advocaten, betaal je eenmalig je € 45 per zaak.

Voorwaarden om zaken in behandeling te nemen

  • We nemen je zaak alleen in behandeling als de bezwaartermijn nog niet is verlopen.
  • De stukken moeten minimaal 2 weken voor het aflopen van de bezwaartermijn bij ons binnen zijn. We hebben dan voldoende tijd om de stukken te beoordelen. Als het nodig is, kunnen we ze doorsturen naar het advocatenkantoor.
  • Je hebt zelf nog geen bezwaarschrift ingediend en er is geen andere advocaat of juridisch ondersteuner bij de zaak betrokken.

Wanneer is geen juridische ondersteuning mogelijk?

  • Bij civiele zaken of bij (arbeids)conflicten met de zorgverlener. Je kunt voor ondersteuning bij conflicten met je zorgverlener terecht bij de Rechtsbijstandverzekering van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Beroep

We beoordelen in principe alleen de juridische haalbaarheid van je beroepszaak. Dat wil zeggen of het voor jou, alle omstandigheden in aanmerking genomen, zinvol is om in beroep te gaan. Dit betekent dat we in beginsel geen beroepszaken voor je afhandelen.

Meer informatie

Heb je vragen over bezwaar maken of een klacht indienen? Stuur een mail naar ispd.ondersteuning@gmail.com met als onderwerp: Juridische vraag.

 

 

 

 

Artikelen over het PGB

 

Artikelen over het pgb

Op deze pagina vind je artikelen over het persoonsgebonden budget van onze directeur Aline Molenaar, die op andere websites of in nieuwsbrieven gepubliceerd zijn. De artikelen gaan over knelpunten, beleidsontwikkelingen of discussies rondom het pgb. De artikelen zijn voor iedereen interessant, of je nu zorgprofessional, beleidsmaker of budgethouder bent. De artikelen bieden inzicht in de diverse aspecten rondom het pgb.

 

 

Een lijst van pagina's

Bron: per Saldo